Bila Hati Mula Bicara
Disebalik bibir yang meniti senyuman, disebalik mata yang mengenyit manja, disebalik raut wajah yang memikat, disebalik gerak-geri yang menawan, disebalik suara yang lunak mulus, tersimpan seribu kata disebalik bicara, tersimpan seribu makna tanpa pembayangnya, tersimpan seribu rahsia tanpa usulnya, tersimpan seribu rasa tanpa derianya. Bila hati mula bicara....

Kenaikan harga MINYAK

By Katak Yang Hina

Berikutan kenaikan harga minyak dan kenaikan harga barang.. aku telah membuat beberapa perubahan cara hidup total... antaranya:

1. makan hanya 2 kali sehari iaitu tengah hari dan lewat malam. tengah hari makan roti canai, malam baru makan nasik.

2. bawak keta 80 km/j atau 3000rpm yang mana lebih tinggi. ini mengelakkan dari penggunaan minyak yang berlebihan. walaupon ini menyebabkan punch card aku jadik merah... tapi aku teruskan juga sebab lebih baik punchcard merah daripada tak pegi keja langsung akibat dari kereta yang tak leh jalan sebab tak ader duit nak isi minyak.

3. menggunakan petrol yang murah skali.... dalam keadaan skarang nih aku tak leh nak utamakan kepentingan alam sekitar. skarang yang penting hidup kena terus.

4. balik kerja lewat malam... ini adalah kerana aku nak mengelakkan jam... seboleh bolehnya aku tak nak berenti langsung masa bawak keta. bila berenti... penggunaan minyak lebih..

5. tiada lagi nasik goreng ayam. skarang nih kalau malam aku makan nasik lemak kukus, telur goreng jer.. aku carik gak ubi kayu macam yang disyorkan kerajaan. tapi ubi kayu pon dah mahal skarang.

6. berenti dari belajar pjj. terpaksa berenti sebab tak dapat nak support yuran belajar. lagi setaun setengah jer nak abeh.. tapi nak buat cenggana... dah terrpaksa


dan last skali... perkara yang perit untuk aku laksanakan tapi aku terpaksa... terpaksa kurangkan jumlah wang yang perlu dikirimkan ke kampung.

TERIMA KASIH kepada mereka yang teruk teruk berfikir untuk menaikkan harga minyak sebab mereka berjaya menambah takungan air negara sebab banyaknya aitmata yang mengalir mengenangkan nasib akibat keputusan anda.
 

4 comments so far.

  1. Dee jaffar June 23, 2008 at 1:14 PM
    umm sedih betul bc posting ni
    memane pun same je.
    umm..xpe usaha mesti diteruskan
    tp makan tetap kne makan
    setkt nasik goreng ayam tu makan la
    jgn tahan
    kalo rase nak sep lagi.
    blik kg nek bas.
    pastu suruh mak masak nasik goren ayam
  2. Katak Yang Hina June 23, 2008 at 2:27 PM
    huwwaaaa :(( mak jauh... nak naik bas pon... kena 2 kali naik... 4 hengget sehala. 8 hengget pergi balik... adeh... lagi tak ekonomikal... kena pakai moto passola kot lepas nih.
  3. Dee jaffar June 23, 2008 at 6:44 PM
    ahah moto paso?
    senang cite nak sampai kg
    balik nek beskal
    xpayah pakai minyak
    yea dak
  4. Zura July 1, 2008 at 1:23 PM
    naik beskal? kalo gaya si katak ni...makin keringla beliau nampaknya..
    apa boleh buat..
    aku pon sudah kurangkan makan..
    dr kerap melepak2 spt dahulu...sudah dikurangkan ..hanya melepak dirumah sahaja.. hahahahah!~

Something to say?