Bila Hati Mula Bicara
Disebalik bibir yang meniti senyuman, disebalik mata yang mengenyit manja, disebalik raut wajah yang memikat, disebalik gerak-geri yang menawan, disebalik suara yang lunak mulus, tersimpan seribu kata disebalik bicara, tersimpan seribu makna tanpa pembayangnya, tersimpan seribu rahsia tanpa usulnya, tersimpan seribu rasa tanpa derianya. Bila hati mula bicara....

Kenapa KATAK???

By Katak Yang Hina




Pagi nih, lepas aku post entry bawah tuh, aku suwuh member-member kat opis aku baca blog nih. Soalan pertapa yang diorang tanya aku.. macam soalan si Aleeya gak..

KENAPA PAKAI GAMBAR KATAK DAN KENAPA BANYAK SANGAT KATAK. APA KEISTIMEWAAN KATAK TUH?


Sebenonye... aku ader banyak jawapan dan sebab musabab aku pakai katak sebagai entiti untuk identiti blog aku. Ada orang cakap... dah ler katak.. hina plak tuh. Aku dapat idea untuk nama nih masa aku on da way gi kl dari kampung aku. Masa tuh aku berenti kat tepi highway. Nak rest ler pasal perjalanan jauh laie. Aku singgah ler kat toilet dekat highway tuh. Sebelum aku nak lepaskan air yang bertakung dalam badan aku... aku terpandang satu lukisan katak kat dalam mangkuk tuh dan tertulis kat situ "SHOOT ME". Dalam ati aku cakap kesian katak nih.. dok kena kencing orang je. Buat ler gambo khnizir ke, syok gak aku nak "shoot" kat lobang idong dia. Ini buat gambo katak.. isk isk isk... sian dia. Hina sungguh katak tuh.

Actually "KATAK YANG HINA" tuh bukan ler bermaksud aku hina katak atau aku anggap diri aku sebagai katak yang hina. tapi apa yang aku nak tunjuk adalah ekspressi aku terhadap orang yang menganggap katak sebagai binatang yang low standard.

Pada aku katak nih bagus. idop 2 alam. maksudnya dia lebih mengetahui tentang kehidupan sebab di air dia idop, di darat pon dia idop. Ayat katak bawah tempurung tak leh lagi digunakan sebab secara rasionalnya katak adalah binatang yang meng"explore" kedua-dua jenis habitat. tak leh lagi digunakan untuk menggambarkan orang yang tak tau dunia luar. Kalau nak tau, binatang yang tak tau dunia luar adalah ikan dalam akuarium. baru ler betoi. ini tidak... katak gak yang jadik mangsa.

Lagi satu sebabnya adalah sebab orang ramai slalunya nampak katak... terus diorang nak nyumpah. Ntah apa salah katak tuh.. aku pon tak tau. Kengkadang dia nak tumpang lalu jer.. Dapat kat orang yang tak berperi kemanusiaan, disepaknye macam bola sepak.. naya jer kena. Ayat "MATI KATAK" skarang nih pon tak leh nak guna dah. Sebab katak skarang nih mati kat mata kail mat-mat pancing ngan mati kat tangan pelajar-pelajar yang amik biologi. Skarang nih aku tengok yang banyak mati kat jalan tuh kucing ngan anjing jer.

Tapi sebenarnya... katak tuh merupakan satu entiti yang terpilih untuk mencantikkan je dan untuk senang orang nak ingat. tuh jer. macam ader sesetengah orang ader yang amik gambo anak patung sebagai maskot macam juliacandylips.

So... Walau ape pon... ianya tak de kene mengena ngan yang idop atau yang dah meninggalkan alam duniawi juga tak der niat untuk mengecop atau mempersendakan sesaper... yang penting kita happy..
 

9 comments so far.

  1. Yaya February 21, 2008 at 8:10 PM
    agak2 klo katak yg real muncul dpn mata, awk berani pegang tak..

    adehh takot n geli la ngan katak ni..tak tau le nape

    larrikkkksssssssss...
  2. Katak Yang Hina February 22, 2008 at 8:00 AM
    dulu penah bedah katak masa amik biologi... ape plak tak brani.... hehhehe
  3. Yaya February 22, 2008 at 9:16 AM
    wahhh bedah katak gitteww, katak tu benyawa balik tak lepas tu???
  4. Katak Yang Hina February 22, 2008 at 10:07 AM
    huhuhuu... tak benyawa dah.. tuh pasal tak jadik doktor bedah skarang nih..
  5. dolphine February 22, 2008 at 10:49 AM
    salam.
    Ok jugak KATAK, ramai member gua suka spesis tu..Tapi Lu guna Katak Yang Hina tu tak best..apesal? sendiri fikirlah..
    Tapi yang penting Lu enjoy!!
    Semoga Lu berjaya
  6. dolphine February 22, 2008 at 11:16 AM
    gua nak kongsi cite sikit bile baca katak lu tu..gua teringat pagi tadi gua nak gi keje tunggu kwan gua pastu ade seorg pompuan tua dtg dkt gua, die nie kureng sikit..dia duduk sblah gua, gua pandang dia gua bagi duit dia taknak dia ckp kat gua..'kau kan nak pki duit nak gi keje, aku x naklah'..bila gua pandang dia, gua terfikir nasib gua TUA besok..sedih jugak pagi nie..harap-harap gua x jadi katak yg lu jumpa dalam toilet tu..
  7. Anonymous February 22, 2008 at 2:37 PM
    whatever katak yang hina tak lah hina..aper orang nak kater aper...kita bahagia......mmmm salute la lu

    zaidatul
  8. Ida Naziri February 22, 2008 at 3:42 PM
    ko suka katak. aku suka jet.kita ada minat masing2... yg penting happy! x gitu. salam kenal...
  9. Miko Yamaguchi March 22, 2008 at 7:54 AM
    salam katak...xapalah, katak pun comel apa?

Something to say?