Bila Hati Mula Bicara
Disebalik bibir yang meniti senyuman, disebalik mata yang mengenyit manja, disebalik raut wajah yang memikat, disebalik gerak-geri yang menawan, disebalik suara yang lunak mulus, tersimpan seribu kata disebalik bicara, tersimpan seribu makna tanpa pembayangnya, tersimpan seribu rahsia tanpa usulnya, tersimpan seribu rasa tanpa derianya. Bila hati mula bicara....

I'm Back!!! vs. Aku BENGANG Nih!!!!

By Katak Yang Hina
Fuuhhh!! Lama betoi aku tak update blog nih..Sibuk sket skarang nih. Memacam benda nak kena buat. Dan sepanjang aku tak update blog nih... memacam menda plak yang terjadi. Paling aku bengang tuh pasal pemberian honorarium. Tensen aku dengan jawapan KSN dengan kenyataan dia "Saya sengan nak cakap ngan Pak Lah sebab baru je mintak naik gaji semua penjawat awam ari tuh".

Pada aku orang yang keja gomen skarang dah tergolong dalam orang yang berpendapatan rendah. Maksud aku orang yang level 17 kebawah iaitu level yang paling banyak manusia dalam gomen nih. Contoh aku amik bahagian IT. Pasal bahagian IT nih mahal sket ler gaji dia. Alaa... Lebih pon 20 hengget jer dari bahagian pentadbiran / sokongan. Gaji basic untuk FT17-PT1 = 843.06 elaun perumahan = 180.00 elaun tetap perkhidmatan awam = 115.00 bantuan sara hidup = 300.00. Kalau campur semua skali = 1438.06. Ini untuk orang yang keja kat kl, penang atau jb. Kira elaun diorang tinggi sket ler. Digenapkan jadik 1440.00 ler senang citer.Potong EPF =100. jadik ler 1340. Skarang nih keta jadik satu keperluan tapi tak per ler.. katakan pakai motor jer. bayar bebulan rm 200. jadik balance tinggal 1140.00. kalau 1140.00 bahagi ngan 30 hari dapat 38 hengget sehari.
Dengan 38 hengget tuh ler nak isi minyak moto, nak makan. Kalau yang bekawin tuh nak kena pikir anak bini laie, kalo yang bujang tuh nak kena pikir duit untuk kawen ngan duit untuk nak antar ke kampung. jangan pikir pasal nak kawen atau nak antar ke kampung atau anak bini dulu. katakan ader 40 hengget ler sehari. Isi minyak moto 5 hengget. tinggal 35. makan 3 kali sehari. sekali makan dalam 5 hengget ler cincai kira. jadik 15 hengget. tolak dengan 35 hengget yang ada tadi... dalam poket tinggal 20 hengget.
kalau 20 hengget tuh kali ngan 30 hari balik... dapat 600 hengget. menumpang ngan member member sewa umah sebulan rm 100. (untukng kalau dapat umah sewa 100 hengget nih kalau kat kl). so sekarang tinggal 500 hengget.


skarang kita kira perbelanjaan untuk yang bujang ngan yang dah kawen dengan 500 tuh tadi.

Bujang....

bagi kat kampung... mak 50 hengget... bapak 50 hengget. ( kedekut punye anak )... jadik 100. tinggal 400 hengget
katakan dia simpan 400 tuh semua untuk kawen. ( ini kiraan untuk orang yang terperap kat umah... tak der aktiviti lain macam futsal ker atau lepak mamak ke. pastuh dia tak isap rokok). skarang nih paling koman pon kena ader 10 ribu untuk kawen. kecuali ler kalau nak kawen kat siam. kalo kawen kat malaysia nih kena buat kenduri ler.. hantaran 7 dulang ler.. jadik budget dia 10 ribu

10k / 400 = 25 bulan... baru leh kawen

tapi dalam masa 25 bulan tuh... tak der apa aktiviti pon leh buat.. sebab budget memang ngam ngam. nak dating pon tak leh. sebab kalau dating kurang kurang kena bayo minyak moto. tak pon duit lrt atau komuter. pas tuh tak leh nak gi minum. dating kat taman bunga jer ler. tapi silap aribulan kena tangkap ngan jabatan agama islam plak. so.. tak leh ler nak dating... sebab dating kat tempat lain kena kuar duit. jadik cam ner nak kawen???


Untuk yang dah kawen plak....

bagi kat kampung... mak 50 hengget... bapak 50 hengget. ( kedekut punye anak )... jadik 100. tinggal 400 hengget
Kalau bini tuh kerja.. ok ler... tapi kalau bini tak kerja susah sket... pastuh dah kawen takkan nak naik moto laie... kena ler naik keta. sebulan kena bayo 400. tolak moto tadi yang bayo 200 sebulan... ganti ngan bayo keta 400 sbulan... jadik tolak 200 hengget jer... skarang tinggal 200 hengget sebulan punye belanjer...
tadi kita budget makan untuk sorang jer kan?? jadik bini tuh pepandai ler carik jalan cam ner nak makan sendiri. kena ader anak plak... kalau baru lahir tuh budget pampers, susu, makanan dia, baby sitter dia, baju dia... kurang kurang seribu sbulan. jadik kita jangan amik yang ada anak baru lahir.. kita amik orang yang anak dia dah skolah. kurang sket belanjer.
kalau yang dah skolah, belanje dia makan kat kantin skolah jer katakan singgit sehari. (dapat ker beli ape ape kat kantin skolah ngan singgit skarang nih??) singgit kali ngan 21 hari skolah = 210 hengget sbulan.. hutang 10 hengget sbulan lagi.


Ini adalah anggaran kasar budget sorang penjawat awam. Dato Ketua Setiausaha Negara yang gaji dia dekat lebih 5k sebulan mungkin tak rasa macam mana orang yang bawah bawah nih nak rolling duit.. bukan nak mewah. nak lepas idop pon payah.

bila Dato KSN cakap macam tuh terbakar aku rasa sebab kenaikan gaji tuh hak semua penjawat awam. Kalau pakai gaji lama... lagi ler tak tau cam ner nak idop. honorarium nih walaupon bukan hak.. tapi salah satu cara macam mana kerajaan nak tolong pekerja dia. Memang kerajaan dah hapuskan yuran skolah ngan buku teks. tapi diorang ade tepikir tak anak anak yang nak masuk skolah ari tuh nangis pasal kasut yang dah bermulut, baju yang dah kusam, suar yang dah lusuh, stokin yang dah berlubang. semua tuh perlu diganti. itu pasal ler bonus buat masa ujung taun. itu ler guna duit tuh. pada yang bujang, bila ujung taun, orang tua pon nak ler tukar langsir umah, nak gi makan sedap sedap sket. jadik kena ler hulur lebih sket... takkan bagi rm 50 je?

Aku pon tak tau ler ape dah jadik skarang nih. Makin tinggi blaja seseorang tuh, makin merapu cara diorang berpikir. Aku rasa kalau diorang dapat detect blog nih aku tulis, mungkin aku kena buang dari keja gomen kot. hehhehe.. tapi tak per... kalo kena buang pon tak per. janji apa yang aku nak cakap, apa yang hati aku nak bicara, aku dah sampaikan. So Dato KSN, aku mintak maaf kalau kata-kata aku kasar. Aku cuma nak ngajak semua berpikir secara rasional. Aku tak nak tengok Negara aku nih jadik macam Indonesia atau Thailand. Yang kaya menjadi lebih kaya, yang kurang pendapatan jadik papa kedana sebab utang keliling pinggang.

Kepada bos-bos yang kat luar tuh, tolong ler jangan pikirkan keuntungan syarikat jer. Cuba pikirkan kebajikan pekerja-pekerja anda yang telah banyak menyumbang untuk naikkan syarikat anda ketahap yang anda perolehi skarang.
 

9 comments so far.

  1. J u l i a 。.゜✿ February 8, 2008 at 8:01 PM
    umm tu la.. zaman skang ni kawen semua nak glamer2. duit nak kena byk. so kena la cari gf yg family tak demand hantaran sampai puluhan ribu ok..

    hmm kena cari jalan utk perbaiki taraf hidup.
    apa kata meniaga ?? F&b business adalah sgt masyuk. mula2 mmg susah & sakit kepala.. tapi alhamdulillah dlm usia yg muda, kita boley hidup senang lenang.

    anyway.. saye sangat suka entry yg ini sbb at least saye tau gaji my sisters in law. hahaha.. selama ni mereka cukup berahsia ttg monthly payment mereka. =P
  2. kuchalana February 9, 2008 at 2:06 PM
    bro..

    There is a lot of kupasan all thos thing dalam blog aku. Penah la gak cikgu2 skolah duk hentam aku sbb aku kasi depa same info mcm ni dalam entry bulan januari..

    Btw, bak kata julia.. do a business.. that is another alternatif..

    Klu nak idea apa2 in business or nak discuss anything, can email me privately...

    ole
  3. Zura February 18, 2008 at 10:09 PM
    hahhaha..aku mmg setuju dgn apa yg puad kata..susah wooo kije kerajaan ni..depa ingat sme pekerja kerajaan ni goyang kaki agaknya...[yg mana goyang tu lantak dia ler]..ada juga pekerja kerajaan yg mmg BETUL2 bekerja..
    jgn kata ko puad...aku pon kecewa bila tkde bonus tu..tp nak kata apa..depa yg berkuasa...bukan kita :|
  4. Katak Yang Hina February 20, 2008 at 7:45 PM
    julia & kuchalana : aku bukan tak nak buat bisnes nih... in fact ku dah penah bukak gerai nasik lemak dah dulu (ada aku citer dalam entry aku yang lepas). Cuma korang tau ler kerja technician cemaner... lepas orang abeh kerja... baru aku leh buat kerja.. jadik masa tak menyebelahi aku... tapi tunggu ler nanti... aku dah pasang angan-angan dah nih...aku akan planning something... tapi skarang nih... yang penting kumpul duit dulu... sebab zaman skarang nih "money makes money".
  5. Katak Yang Hina February 20, 2008 at 7:47 PM
    misha : aper nak buat... dah nasib badan... cuma pada aku... kita kena tanam sifat tidak puas dengan apa yang ada... bukannya kita tak bersyukur. cuma macam aku cakap dalam entry aku yang lepas...kita takkan jadi sempurna... tapi kita perlu berusaha mengejar kesempurnaan
  6. Anonymous February 21, 2008 at 1:49 PM
    Wahai Sang Katak, bukannya sifat tak puas dengan apa yang ada ..gua nak betulkan sikit.. prinsipnya adalah sentiasa bersyukur dengan apa yang ada tapi dalam pada itu pastikan yang ada tu akan bertambah dan berubah dengan usaha dan yang penting Niat..Tapi gua geram jugak dengan KSN tu ..tapi sabar eei gua rasa ada honarorium tu..tunggu lepas pilihanraya tak ? Gua pun tunggu jugak..
  7. Katak Yang Hina February 22, 2008 at 10:25 AM
    anonymous : tapi kalau yang sedia ada tuh bertambah banyak mana pon... kita sebagai manusia tidak pernah merasa cukup. Itu fitrah sebagai manusia. Bak kata orang kampung sebelah Perak... The Larger The Pot, The Bigger Over Cook Rice You Get...
  8. dolphine February 22, 2008 at 4:53 PM
    hai jgnlah sensitif sangat katak..
    yelah betullah tu..
  9. Miss Reen February 25, 2008 at 9:10 PM
    aku sker tgk gambo katak je..

Something to say?