Bila Hati Mula Bicara
Disebalik bibir yang meniti senyuman, disebalik mata yang mengenyit manja, disebalik raut wajah yang memikat, disebalik gerak-geri yang menawan, disebalik suara yang lunak mulus, tersimpan seribu kata disebalik bicara, tersimpan seribu makna tanpa pembayangnya, tersimpan seribu rahsia tanpa usulnya, tersimpan seribu rasa tanpa derianya. Bila hati mula bicara....

Kalau Aku Jadi Perdana Menteri

By Katak Yang Hina
Ini bukan berangan tapi harapan aku tentang negara aku nih. Apa yang aku harapkan dalam pemerintahan Kerajaan ( atau Kera-jagaan? ). Kira ini lebih kurang apa yang dipanggil kat kampung aku sebagai 'People's Opinion'. Tak kisah ler untuk diterima ker idak. aku cuma menyuarakan pendapat aku tentang apa yang aku nak Negara Malaysia nih akan jadi.
So... KALAU AKU JADIK PERDANA MENTERI....

1. Aku akan kurangkan harga minyak ( macam DSAI plak aku). Rasionalnya aku buat cam nih adalah untuk memangkin kan ekonomi. Duit buat duit betoi tak? Bila harga minyak dikurangkan, Rakyat akan berbelanja dan ekonomi akan berkembang. Pedagang-pedagang asing gak akan datang kat Malaysia nih pasal kos pengangkutan yang murah. Income Malaysia yang banyak tuh darang dari cukai dan perdagangan. Kalau minyak tinggi, ekonomi tak berkembang... kalau ekonomi tak berkembang.. macam mana nak galakkan pedagang dan pelabur asing... kalau tak der pedagang dan pelabur asing... macam maner nak kutip cukai... kalau tak leh kutip cukai... macam mana nak dapat duit negara?? Lagipon... bila minyak turun... semua harga barang akan turun. jadi ini menggalakkan orang membeli. bila kuasa membeli rakyat diberi semula... perniagaan akan berkembang maju. peluang pekerjaan akan wujud. kadar pengangguran akan berkurangan. Kes jenayah juga dapat dikurangkan sebab semua orang cukup duit dan tak payah menyamun. Semua nih berkait.. jadik itu yang aku akan buat dulu.

2. Tukar sistem perlantikan jawatan dari berasaskan sijil kepada berasaskan pengalaman. setiap jawatan yang ditawarkan bukan lagi dengan temuduga tetapi dengan peperiksaan kemahiran. tak kira apa kelulusan pon... kalau lulus peperiksaan jawatan tuh, dia boleh dipanggil temuduga jawatan. kelulusan dia hanya untuk membolehkan dia menikmati gaji yang lebih tinggi jer. bukan jawatan lebih tinggi. Rasionalnya aku buat cam nih adalah banyak lulusan degree/diploma skarang nih tiada kualiti. Atas kertas memang merekalah yang terbaik... tapi hakikatnya mereka belajar untuk lulus peperiksaan jer. Hasilnya seorang pegawai yang tak tau buat kerja tapi tau mengarah jer sebab teori jer yang dia tau.

3. Sistem pendidikan percuma di skolah skolah kerajaan. kalau boleh kat universiti pon blajar percuma atau wujudkan balik sistem biasiswa. ikat kontrak biasiswa supaya kerja dengan kerajaan. Rasionalnya yang nih plak adalah sistem pinjaman skarang nih adalah RIBA. Tak kira ler PTPTN ke atau koperasi ker... sama jer... semuanya berasaskan riba... adakah kerana ada akad tuh membenarkan kita mengambil duit orang lebih? mungkin orang yang meminjam tuh terpaksa terima bayaran balik yang tinggi sebab tiada pilihan lain lalu menerima akad tuh. Tuh pasal ler skarang nih kerajaan tak der duit... sebab duit tak berkat.


*** alamak... bos aku datang nak discuss menda.. to be continued....***
 

11 comments so far.

  1. Miss Reen July 27, 2008 at 11:20 PM
    kalo aku jadi perdana menteri...
    aku akan buang memaner manusia yg sker menghabiskan duit kerajaan itu dulu!
  2. .::WaNiE::. July 28, 2008 at 9:02 AM
    aku nak jadi menteri pasal kebajikan2 rakyat bleh tak :P

    ok lar aku undi ko..sila sambung lagi manifesto ko tu :)
  3. Zura July 29, 2008 at 1:55 PM
    haak hak hak..
    aku sokong!~

    cadangan ditutup..
  4. KM July 29, 2008 at 5:05 PM
    Semua nak jd Pm...aku jd Agong jd lah Bleh gitu? hehehehe
  5. Redbloodsnow August 1, 2008 at 11:32 AM
    hahahaha...berangannn siottt...kehkehkeh
    a'ah tol ckap kebencian_maharaja tuh
    sume nk jd PM...klo z...z nk jd agung
    leh duduk goyang kaki ckit pastu terBETA²..haha
  6. j z . z August 3, 2008 at 9:43 AM
    bos..

    angah kate die nak take over tempat bos.

    ahaha.

    t sambung oke angah.

    (:
  7. ~vaniLLe~ August 15, 2008 at 1:40 AM
    salam.... tahniah...kamu telah mendapat award atas usaha kamu blogging nie :) sila lawat blog aku untuk claim award anda :)
  8. @xiM August 15, 2008 at 3:01 PM
    kalau aku jadiperdana menteri aku nak travel satu dunia sebab duit banyak!!kahkahkah
  9. nasazfrog... August 21, 2008 at 11:03 AM
    yuhuu lamo den masuk sini... kok den jadi pm, den nak semua org2 susah idup sonang.... :)
  10. Anonymous September 10, 2008 at 11:59 AM
    oits apsai maleh update blog nih
  11. Anonymous September 24, 2008 at 3:22 PM
    Salam perkenalan...
    Kebiasaannya semasa nak jadi calon semua benda tapi dah jadi baru yang tu tak bole yang ni tak bole.....

    Cam orang g interview
    bole keja Ot ? .. Bole
    Outstation ? Bole
    Kerja masa Raya ? Bole
    Gaji Lambat ? Bole
    Bila masuk keja mula buat perangai

    Tapi aku ble nampak keiklasan hati ko bila melihat kesusahan Rakyat.

Something to say?